2009. október 14., szerda

Források és kiindulópontok

Nem panaszkodhatom, akad bőségesen anyag a témához, sokan írtak sokfélét - ebből a sokféleségből igyekeztem összeállítani egy linkgyűjteményt. Hogy mit fogok használni és mit vetek el, még nem tudom - egyelőre legyen valami látszatja is a munkának. ;)


Az olvasásról és az olvasási szokásokról
Olvasás és (kontra?) internet. Jelenségek, trendek

  • Miközben a tinédzserek olvasása és szövegértése a tesztek alapján nem javul, sőt, inkább romlik, dúl a vita arról, vajon hasznára válhat-e az ifjabb nemzedékeknek az internetezéssel töltött idő, amit sokan az olvasástól elrablott idővel azonosítanak.

  • 21st World Congress of Reading - Budapest
  • Ugyanerről a témáról e-learning anyag (!) itt: netangol.hu

  • Talán éppen az Internet hozza meg újra a gyerekek kedvét az olvasáshoz - véli Nógrádi Gábor, számos népszerű ifjúsági regény és több filmforgatókönyv szerzője.


  • A comScore szerint egy év alatt 10,8 millióról 22,4 millióra nőtt a mobilon híreket olvasók száma. Persze egyre többen közülük iPhone-on keresztül. (Nekem már a gondolattól is fáj a szemem.)

  • Litera.hu: Az amerikaiak egyre többet olvasnak

  • Társadalomkutatók, neurológusok és tech-szakemberek egész hada veti rá magát a friss digi-húsra, hogy kiderítsék kinek jó az online irodalom, és próbálják megjósolni, hogy a nyomtatott irodalom komplementerével, vagy helyettesítőjével állunk szemben.


  • Egy médiahasználatról készült brit felmérés szerint mind a rádió, televízió, mind a nyomtatott sajtó használata drasztikusan csökken, egyedül az internet állja a sarat. A rengeteg csökkenési adat mellett érdekes, hogy összességében viszont nő a médiatartalmat fogyasztók száma.


  • A világ csaknem minden eddig írt könyve elérhető lesz mindenki számára az interneten. A világ egyik legnagyobb számítógépes cége máris több mint egymillió kötetet digitalzáltatott.


  • A tengerentúlon a napilapok már a világháló mögé szorultak a belföldi és nemzetközi hírek tekintetében, a fiatalok körében pedig immár a televízió sem tud előnyre szert tenni, mint elsődleges forrás.

  • A sikerkönyvek jelensége. Nők írnak nőkről nőknek (Hetek)

    A sikerkönyv biztos receptjének ismerete az egyik állandó, legizgalmasabb kérdése úgy a szerzőknek, mint a kiadóknak. A hazai könyvpiacot figyelve ennek a receptnek az összetevői ma igen határozottan láthatóvá kezdenek válni, ami valahogy úgy szól, hogy végy egy hétköznapi sztorit, ne vesztegess sok időt sem tájleírással, sem jellemábrázolással, de pörögjön a dolog kegyetlenül, menjen a duma, oldalanként minimum kétszer illik beszólni egyet, légy vagány, kellőképpen obszcén, és hát a szex is ott legyen, de csak kendőzetlenül.


Írás a weben
  • A webes tartalomszerkesztés alapvető szabályairól


  • A középiskolás diákok 4 százaléka rendszeresen, 8 százaléka alkalomszerűen publikálja életét az Interneten blogformájában. Míg az offline naplóírásban a lányok, az on-line megnyilvánulásban a fiúk aktívabbak, 6 százalékuk rendszeresen vezeti blogját a neten.


Speciális weblapok, blogok

Nincsenek megjegyzések: